sunnuntai 1. joulukuuta 2019

8. Ohjeita some julkaisun tekemiseen

Nämä hyvät ohjenuorat seurojen somejulkaisuihin kokosi Maunuksela.

Mainonta:

Somekanavat ovat mainio tapa saada hyvää kohdemainontaa, ja on halvempaa verrattuna perinteiseen printtimainontaan. Esimerkiksi ottelumyynti, oheistuotteet ja tapahtumat. Facebookissa on myös mahdollista mainostaa edullisella hinnalla. Instagramissa voi myös helposti mainostaa esimerkiksi tarinoissa. Parhaimman lopputuloksen saa, kun samaa mainosta mainostaa kaikissa somekanavissa.

Sponsoreiden huomiointi:

Varmasti kaikki sponsorit tykkäävät lisämainonnasta. Sponsoreiden kanssa kannattaa sopia, missä julkaisuissa mainostettaisiin, esimerkiksi otteluisäntänä. Jos on mahdollista, sponsoreilla voisi olla omat kummipelaaja/kummiyritys.

#Hashtagit ja edustavat emojit:

Emojilla (hymiöt) saadaan helposti julkaisuun pientä väriä ja mielenkiintoa. Pienet emojit tekevät julkaisusta myös rennompi lukuisemman, eikä niin virallisen oloisen. Esimerkiksi, seuran värien mukaiset emoji sydämet-värit, pelaajilla omat nimikkoemojit.
Hashtageilla ja @ tuovat julkaisuihin näkyvyyttä. Toimeksiantajat, ja sponsorit on hyvä kanssa laittaa hashtageihin niihin kuuluvissa julkaisuissa. Kannattaa katsoa www.pinnalla.pyppe.fi, sillä sieltä löytyy kuin paljon eri hashtagit saavat seuraajia, ja sieltä voi löytyä uusia, hyviä hashtageja.

Vanhempiin vetoavat julkaisut:

Julkaisut, jotka vetoavat jälkikasvuun, tuovat positiivista huomiota. Jälkikasvun edistyvä toiminta ja kehittyvät onnistumiset ovat aina kivaa luettavaa. Esimerkiksi ilmainen aloituspassi urheiluun kouluikäisille lapsille, tuo toiminnan hyvään valoon. Lisäksi, jos on kuvaamisesta tykkääviä vanhempia, kuvista voisi kysyä lupaa käyttää seuran sometilillä.

Tapahtumat:

Tapahtumat kannattavat sijoittaa juhla/merkkipäiviin, ja muistamalla saada hyvää huomiota. Jokaiselle juhlapäivälle (esim. syntymä, joulu, pääsiäinen), omintakeinen teemajulkaisu. Vanhoja ideoita voidaan hyödyntää uudelleen, kuten joulukalenteri Instagramissa, missä joka päivä julkaistaan uusi kuva tai muistetaan vanhoja pelaajia.

Osuva sisältö:

Pieni edistys kannattaa mainita. Pieni lineaarinen kasvu on parempi kuin nopea eksponentiaalinen julkaisujen pommittaminen. Jos on kuitenkin paljon asiaa julkaistavana samaan aikaan, jakaa julkaisut eri paikkoihin, esim. Instagramissa julkaisujen ja tarinoiden käyttö. Eri somepohjien käyttöä kannattaa miettiä myös, varsinkin

Sopiva, leikkimielinen huumori:

Huumori on aina hyväksi! Sillä voi tehdä tunnelmasta kanssa rennompaa, ja hauskat kuvat sekä postaukset saavat hymyä huulille. Pahimmalle vastustajalle voi näyttää somessa kaverillista naljailua ja pientä leikkimielistä herjailua (ei kuitenkaan loukkaavaa).

Seuraajien aktivointi & somekampanjat:

Seuraajien pieni puhuttelu, kysely ja aktivointi mahdollistaa seuraajien pysymisen kanssa kanavalla. Monessa sosiaalisen median kanavissa on erilaisia mahdollisuuksia tähän. Esim. kysely, kumpi seura voittaa illan pelin.

Junnuseurojen julkaisujen/kohokohtien julkaisu omalla tilillä:

Seuroilla on varmasti monia joukkueita, ja joukkueilla on omia tilejään. Pelejä tulee varmasti myös paljon, mutta suuret voitot on hyvää mainontaa myös juniorijoukkueilla, kuin itse seuralle. Edustustilillä voisi julkaista voitoista, ja linkittää junnujoukkueen sometili julkaisuun.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti